2012. február 4., szombat

Reduktor történet

Reduktor történet.

A minap lefekvés előtti szokásos akvárium vizslató körutamon (minden rendben-e,vízszintek, stb.) megdöbbenve tapasztaltam,,hogy a co2 reduktor kimenő nyomása elkezdett felfelé kúszni.





A szokásos 1Bar helyett már majd 5 Bar-nál  járt az óra kikapcsolt mágnesszelepnél. Mondom,ennek fele sem tréfa, elzártam a palackot, majd leoldottam a co2 csövet.
Örültem is így este 10 tájékán a kis barkácsolásnak, főleg,hogy a gyerekek már aludtak....Nem volt mit tenni, feltekertem maximumra a kimenő nyomást és ráküldtem a palackról a nagy nyomást.

Arra gondoltam ,hogy a reduktor nyomásállítója alá kerülhetett valami kosz,ezért ereszt át. A nagy zajjal járó sistergésre persze felébredt mindenki.....

Összeraktam a rendszert. Újból nyomásállítás,bubibeállítás. Működött. Nem is volt gond a másnap esti mágnesszelep zárásig (persze ez a lefekvéssel egy időben szokott lenni). Kisebb pukkanás és sistergés ugrasztott ki az ágyból .Mivel úgy raktam össze a rendszerem, hogy a mágnesszelep előtt van egy pont, ahol 5 bar felett le tudja verni a csövet, így semmi különös nem történt. Szerencse, hogy itthon voltam így nem szökött el a palack tartalma.

Sajnos a reduktor megadta magát végleg,kimenő nyomást elzárt szelepnél nem tudott megtartani.

Gondolkodtam megírjam-e ezt egyáltalán, mert ez egy sima hegesztéstechnikai reduktor, nem akvarisztikai. Miért nem vettél akvarisztikait lámer barátom?-hallom már a megjegyzéseket.

Mivel több évig hibátlanul üzemelt (az akvarisztikai árának kb. feléért),gondoltam megér egy doktorbácsit szeretett reduktorom.

Másnap már kezemben is volt egy cím, ahol ilyen szerkentyűket orvosolnak.Kertvárosi kis családi ház,családi vállalkozás, takaros patikatiszta műhely. Középkorú úriember feleségével.Mondom mi járatban vagyok. A mester ebédelt éppen, de felpattant, kikapta kezemből a reduktort.Megjavítjuk gyorsban!-mondta és már szedte is szét. Megdicsért milyen új. Mondom 3 éves.

-Akkor szép időt futott.A reduktorokat 2-4 évente illik kitisztíttatni.A palackból mindenféle szennyeződés kerülhet beléjük,melyek miatt egy idő után áteresztenek.-

Kérdeztem, hogy mi a különbség az akvarisztikai,meg ezek között.
-Belül ugyanolyan elv szerint működnek,maximum a kimenő teljesítményük kisebb (liter/perc). Ahogy a hegesztési reduktorok közt is vannak az alkatrészekben különbségek, az akváriumokhoz készült reduktorok szelepei, tömítései is mások, méretük és a szétszedéshez használt célszerszámok is mások. Ezért is nem tud vállalni ilyen reduktorokat javításra. Szét sem tudja szedni őket szakszerűen.









Jó tanácsként annyit mondott, hogy ügyeljek arra,hogy a palackból a nyomást ne hirtelen küldjem rá a reduktorra, hanem fokozatosan ,ezáltal megnövelem az élettartamát.

Rövid beszélgetésünk végére elkészült a reduktorom is. Lepróbázva,új és még egy plusz tartalék tömítéssel ellátva ,tiszta csomagolásban kaptam vissza növényeim szénadagolóját.

Használjam egészséggel! Ezen végképp megdöbbentem,ilyet még iparostól sosem kaptam. Kedves felesége szerény 1500 forintot kért a javításért, melyben még alkatrész is benne foglaltatott.

Jókedvűen jöttem ki a műhelyből és szaladtam haza, hogy a növények mihamarabb megkaphassák a betevőjüket.

Hazafelé azon gondolkodtam,hogy a hazánkban kapható többféle akvarisztikai reduktort a garancia lejárta után hol lehet majd javíttatni tisztíttatni?
Sokan használnak tűzoltó palackokat, vagy nem hivatalosan töltetik a palackokat költségkímélés miatt. Az ilyen palackokban (de a gyári Lindésben) is előfordulhatnak szennyeződések, melyektől ezek is meghibásodhatnak előbb utóbb...
Ha tud valaki ilyen szakszervizt ossza meg velünk is.

Ui: A mester címét privátban elküldöm ha valakit érdekel.

9 megjegyzés:

  1. Kedves Zsotyi,
    Nincs még nagynyomású CO2 rendszerem, de tervezem a beszerzését és szeretném költséghatékonyan megoldani. Tudnál tippeket adni nekem, hogy a reduktorból, mágnesszelepből milyet és hol érdemes megvenni, hogy később ne érjen baj lehetőleg. Olyan lenne jó ami a fenti leírásod szerint szervizelhető később. Esetleg a mester címét és elérhetőségét is elküldenéd nekem?
    Köszi és üdv,
    Csipő Róbert
    csrobert1981@gmail.com

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Zsotyi!

    Engem is érdekelne, hogy konkrétan milyen reduktort használsz.

    addy.laszlo.kovacs@gmail.com

    Köszi,
    Laci

    VálaszTörlés
  4. Helló! Nekem van egy Papillon reduktorom, amit szeretnék megjavíttatni. A mester címet elküldöd? andor.toth@chello.hu
    Köszi!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Zsotyi,

    Remek kis iras.
    A mester nevet és cimet el tudod kuldeni?

    gabo@ustream.tv

    Elore is koszonom,
    Gabor

    VálaszTörlés
  6. Üdv
    Eltudnád küldeni az uriember elérhetőségét a multis (@) citromail (.) hu cimre?
    Köszönöm...
    Dénes

    VálaszTörlés
  7. Szia Zsolti,
    Szeretném én is elkérni az úriember elérhetőségét.
    sz_dani@citromail.hu

    Köszi,
    Dani

    VálaszTörlés
  8. Szervusz!
    Szeretném elkérni a mester címét.
    elektrorudi@gmail.com
    Előre is köszönöm.
    üdv:
    Rudi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, már megoldottam saját magam. Szétszedtem, felpolíroztam, összeszereltem.

      Törlés