2014. december 27., szombat

Dupla vagy semmi - 375 liter



Régóta adós vagyok magamnak is ezzel a bejegyzéssel,ha már egyszer blogot ír az ember fia,akkor legalább a saját akváriuma ne maradjon le….


Persze,sokszor az idő is kevés volt ez alatt az egy év alatt,mely keveset inkább az akváriumra fordítottam a postolás helyett.
A címben szereplő nevű nagyképernyős akvárium (végül is tényleg ez lett a képernyő mert tévé helyett is ezt csodáljuk…:-)   ) születését igazából a kényszer foganta (húú,de kellemetlen gond új akit csinálni…. :-) ) röviden terveződött és gyorsan született meg.



Történt ugyanis ,hogy egy előre tervezett lakás átalakítás ,felújítás tervezése közben rájöttünk,hogy a régi 180 literes akváriumunk bizony ebben a formában sehova nem fog illeni.

El Camino fénykorában....




Ekkor kottyantottam el páromnak az ötletem, hogy ha már a tervezett szobába egy térelválasztót kényszerülünk berakni , akkor miért ne lehetne az akár egy hosszabb nagyobb akvárium?Azt hittem nem fogok sikert aratni eszement ötletemmel,de párom határozottan üdvözölte a dolgot. Ez pont tavaly karácsonykor történt. Mivel a pénztárcánk nem pont erre a projektre lett kitalálva, célszerűségből és költséghatékonyságból a használtan kapható akváriumok közt kezdtünk nézelődni. 

Mivel jómagam a növényes akvarisztika áldozata vagyok, így természetesen továbbra is ebben gondolkodtunk. Igen ám,de mekkora legyen az a térelválasztó?Először a kettő méterhez közelítő bútoros akváriumokban gondolkodtunk,de az ár és maga az a tudat,hogy egy ekkora növényes akváriumot mekkora meló és költség fenntartani,bizony kedvünket szegte. Másrészt én amúgy is paráztam egy ekkora kádtól. Képes leszek-e olyan szépet csinálni, ami elé leülhetünk bátran?
Pár nap agyalás számolgatás után azért kikristályosodott kevéske agyamban  ,hogy mi lenne az ideális.

Egy 150-es standard aki,bútorral,lehetőleg jó minőségű tetővel,mely kisebb költséggel bővíthető legyen. Színe azért kb. passzoljon a lakás többi eleméhez. Lázas keresgélés kezdődött a neten. A létező összes apróhirdetés átvizsgálásra került. Sok akváriumot megnéztem de egyik sem volt jó. Többnyire a tető volt gyenge a legtöbbnél ,vagy épp a szín nem stimmelt.
Két hét után akadtam bele az akvaristán a jövendőbelibe :-)

Egy gyönyörű szép bútorra rakott 150X50X50-es kád,színben harmonizáló alu gyári Diversa tetővel,háttérrel,szűrőkkel cakkum púder…..Csak hát az ártól csuklottunk egy csöppet.
Néhány levélváltás után kiderült,hogy árban azért talán meg tudunk egyezni,csak volt még egy kis gond. Az aki tőlünk 80 kilométerre és a negyediken lakozott….. Párom volt a vagányabb és két nap múlva már az autóban ülve terveztük a jövőt.

Élőben ugyanolyan szép volt minden,a bútor is aki is. Gondos gazdája révén az alig két éves szett mindene hibátlan volt. Párom egyből beleszeretett én meg ott paráztam, hogy, hogyan fogom én ezt berendezni?Képes leszek-e egy hosszútávon fenntartható,mások előtt is vállalható akit csinálni? Egyáltalán:hogy visszük haza?

Persze,hogy megegyeztünk,annyira tetszett minden. Hazafelé már a szállítást szerveztem. Szerencsémre a munkámból kifolyólag markos legénnyel nem volt gond,és egyik kollégám egyterűje is jobbnak bizonyult a szállításra mint egy kisteherautó. Szerelő kollégám még egy hordozó keretet is hegesztett vasból,melyre az akváriumot rárakva könnyebben le lehetett hurcolni a negyedikről,miközben az ideg evett,nehogy elrepedjen.



Végül is épségben hazaért a szett. A régi 180-as El Camino-t  már direkt nem metszettem 2-3 hete,hogy bőven maradjon növényzet az újba. Természetesen egy dupla akkora akiba bőven kevés lett még így is,de arra elég volt,hogy elinduljunk. Mivel a hozzá kapott talaj megfelelő volt a céljainknak már csak táptalajt kellett venni az indításhoz.

El camino- az utolsó kép...




A koncepció ugyanaz maradt mint a réginél volt .Egy dúsan beültetett holland stílusra hasonlító,hosszútávon fenntartható szobadísz legyen,valahol a hihg-tech és low-tech határán.
A világítás a maga gyári 2X54wattjával (T5) tudtam,hogy kevés lesz,így ezt már még mielőtt az aki ideért már el kezdtem bővíteni. Szerencsére a Divers tető ilyen szempontból kényelmesen és egyszerűen bővíthető .Így már 4X54 wattal indultam el,remélve,hogy elegendő lesz a célokhoz.
A szállítás napján már nekiestem az átpakolásnak. Egyik akiból ki a cucc,a másikba be. Hogy ne unatkozzak,pont erre a napra időzítettem a másik aki elvitelét, melyet egy aukciós oldalon sikerült értékesíteni.

 
Régi és új....

Új akvárium régi mentett vízzel töltése..

Káosz a köbön,háttérben agyal egy pucér Alien...

Soha nem lesz kész....




Estére minden elkészült, kisebb fennakadásokkal. Írásomban még nem említettem,hogy az akvárium hátterezve van. Úgy gondoltuk,hogy ezt majd kivesszük. Aztán annyira tetszett mindkettőnknek,hogy (eléggé nem szokványosan egy növényes akváriumnál) végül benne hagytuk. Az idő aztán bebizonyította,hogy nem volt rossz döntés,sikerült nagy algásodás nélül,élvezhető formában tartani hosszútávon is.

Feltöltés után.Persze,hogy kevés lett a "ződ"...


Az indítás óta eltelt egy év alatt rengeteget tanultam. Első sorban azt ,hogy nem kell megijedni egy ekkora növényes akváriumtól sem. Persze ebben nagy-nagy segítségemre volt Veréb Gábor mentorom a debreceni Tropicalfish csapatából ,aki hol leveleivel,hol telefonjaival bátorított,szakmailag segített,és akinek nagyon sokat köszönök ezúton is.
Páromnak is köszönettel tartozom ,aki szintén bátorított,és dicséretével akkor is inspirált,mikor nekem elment a kedvem kicsit.

Jelenleg kb. ilyen.












Az akvárium úgy indult,hogy hosszútávra terveztem. Nem versenyakvárium,ezért nem szándékoztam szétszedni 6-8 hónap után. Ezért nem is világítom agyon. A 375liter felett 4X54watt T5 fénycső van mely napi 9,5 órát világít.,melyből kettő növényes sylvania, kettő sima 6500 kelvines daylight.Úgy tűnik ,hogy a 216 watt elégséges az alább látható növényeknek és még színesekre is futja a teljesítményéből.A fűszerű aljzatnövényekről lemondtam az aki mélysége és a fényerő miatt,bár annyira nem is hiányzik,másrészt a Staurogyne és más növények kitöltik az üres helyeket.

Talaj sima aprószemű sóder,alatta Jbl Florapol táptalaj homokkal összekeverve.
Mivel holland a stílus,vagy legalábbis hasonló akart lenni,így a hardscape csak két nagyobb görgeteg kőre szorítkozott.

További technikai részletek:
Szűrésről két Tetratec EX1200 gondoskodik,bennük Sera Siporax és Matrix Trop némi perlonnal fedve.
Co2 nagynyomású Sera Flore active reaktorral beoldva.


Növényvilág:
Microsorium pteropus “Windelow”, Limnophila aquatica, Staurogyne repens, Ludwigia repens, Hygrophila polisperma, Rotala rotundifolia, Rotala macandra, Egeria densa, Hygrophila corymbosa “Conpacta”, Hygrophila polisperma “Rosanervig”, Alternanthera reineckii “mini”, Christmas moss, Lomariopsis lineata, Cryptocorine sp., Blyxa japonica, Pogostemon erectus, Echinodorus quadricostatus, Sagittaria subulata, Ammannia gracilis, Nymphea lotus, Hemianthus   micranthemoides, Vallisneria spiralis, Microsorium pteropus “Narrow”, Limnophila sessiliflora, Anubias sp., Myriophyllum tuberculatum.
 
Állatvilág:
Hyphessobrycon herbertaxelrodi, Paracheirodon innesi, Xiphophorus maculatus,red cherry,Amano garnéla
Vízcsere hetente 1X 20% ozmo+kevés csapvíz.
Tápozás: Tropicalfish Dr.Garden micro kombi 50ml heti egyszer ,kevés makro (15-20ml/hét)
A tápozásnál hála a Tropicalfish tápjának törekedhettem az alacsony tápanyag szintekre. Az EI módszer után nagyon szokatlan volt a minimális tápanyagokkal való operálás,nem is állt rá a kezem,főleg a makrók szinte teljes elhagyására .De Gábor meggyőzőtt és pár hónap alatt rájöttem én is,hogy van amikor a kevesebb a több és a növények nem szenvednek hiányt. A tápról írtam is egy korábbi postomban.
Jelenleg hosszabb ideje a következő tápanyag szintekkel rendelkezik az akvárium heti vízcsere előtt:
Nitrát 5mg/l
Foszfát 0,1-0,4mg/l
Vas 0,1mg/l
GH 5
TDS 140ppm











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése